ERASMUS+ X 2019

Od 6 października zgodnie z założeniami projektu „Mój zawód – moja przyszłość” (autorstwa mgr inż. Edyty Kraski i mgr inż. Małgorzaty Pabjańskiej) zdobywamy nowe doświadczenia zawodowe i kulturowe w Rimini – stolicy regionu Emilia-Romagna w północnych Włoszech nad Morzem Adriatyckim. Jest to jeden z najbardziej znanych kurortów nadmorskich w Europie. Rimini jest miastem sztuki ze starożytnymi zabytkami rzymskimi i renesansowymi, a także rodzinnym miastem słynnego reżysera Federico Felliniego. Jest również najludniejszym centrum Riwiery Romagnej, drugim co do wielkości miastem w całym regionie i dwudziestym ósmym co do wielkości miastem we Włoszech. Mieszkamy w 3* hotelu La Perla nad morzem w Rimini Marina Centro, przy słynnej alei  Amerigo Vespucci.

Zgodnie z założeniem projektu młodzież realizuje staż w zakładach odpowiadających kierunkom kształcenia i zainteresowaniom zawodowym. Uczniowie kierunku technik żywienia i usług gastronomicznych w restauracjach i tawernach pomagają w przygotowaniu i serwowaniu  tradycyjnych dań włoskich,  potraw z ryb i owoców morza, zaś młodzież z kierunku technik organizacji reklamy w studiach fotograficznych –Paolo  Diani Studio di  Fotografia w Casenie,  Foto Video Play di Bartolini Vincenzo w Rimini oraz w Magic Print, firmie specjalizującej się w profesjonalnym i cyfrowym sitodruku.

Młodzież  chętnie uczęszcza na praktykę, we wszystkich zakładach panuje bardzo miła atmosfera. W wolnych chwilach zwiedzamy miasto i bardzo chętnie odwiedzamy plażę, która jest najbardziej popularnym kurortem wakacyjnym we Włoszech i jednym z najbardziej znanych nad całym Adriatykiem. Odważni  korzystają z orzeźwiających kąpieli w Adriatyku.

Pozdrawiamy serdecznie nauczycieli i pracowników Szkoły –  uczestnicy stażu wraz z opiekunem.
Opiekun grupy – Małgorzata Pabjańska

W dniach 12-15 października Dyrektor Zespołu Szkół Spożywczych Jadwiga Gargaś
i koordynator projektów unijnych Katarzyna Nowak odbyły wizytę monitorującą we włoskim Rimini, gdzie od 7 października 16-osobowa grupa uczniów kształcących się w zawodach technik organizacji reklamy i technik żywienia i usług gastronomicznych realizują 3-tygodnowie staże zawodowe w ramach projektu „Mój zawód – moja przyszłość”.

Kończący się już projekt autorstwa nauczycielek Edyty Kraski i Małgorzaty Pabjańskiej obejmował wyjazd trzech 16-osobowych grup do włoskich zakładów pracy, podczas którego uczniowie zdobywali swoje zagraniczne doświadczenia zawodowe pod okiem doświadczonych fachowców zarówno w obszarze kulinarnym jak i reklamy. Goście zostali powitani w porcie lotniczym im. Federica Felliniego w Rimini przez Mario Pappano – właściciela zarówno hotelu La Perla, w którym uczniowie mieszkają jak i właściciela Taverny degli Artisti, w której uczniowie w kuchni i w sali obsługi konsumenta odbywają praktyki.

Podczas pobytu Pani Dyrektor oraz koordynator projektów odwiedziły także inne zakłady pracy, w których uczniowie pracowali, a na zakończenie monitoringu spotkały się z opiekunami naszej grupy w siedzibie Sistema Turismo, by podsumować projekt. Poza realizacją praktyk uczniowie mieli czas na zwiedzanie i poznawanie Włoch.

W ramach zajęć kulturowych wraz z gośćmi udali się do Wenecji, gdzie zobaczyli najważniejsze zabytki tego pięknego turystycznego miejsca: Bazylikę św. Marka, Plac św. Marka, Pałac Dożów, Most Westchnień, Most Rialto. Klimat tego miejsca poznawali płynąc Canale Grande, obserwowali pływające gondole.

Serdecznie pozdrawiamy ze słonecznego ☀️☀️☀️ Rimini Dyrekcję Szkoły, Nauczycieli, Uczniów i wszystkich pracowników!!!

Upłynął nam już drugi tydzień stażu, który uczniowie naszej szkoły odbywają we Włoszech w ramach projektu ’’Mój zawód – moja przyszłość”.

Młodzież pracuje w trzech agencjach reklamowych i czterech restauracjach na terenie miasta Rimini. Włosi dużo pracują i dużo wymagają od naszej młodzieży. Uczniowie świetnie sobie radzą, pracodawcy są bardzo zadowoleni i wypowiadają się o nich
w samych superlatywach💕.

Czas pracy jest bardzo różny; część stażystów pracuje rano, natomiast inni rano i po południu z kilkugodzinną przerwą w ciągu dnia. Taki system pracy typowy dla Włochów jest dla nas trochę uciążliwy.

Przerwę w pracy młodzież najczęściej spędza na pobliskiej plaży 🏄‍♀️🏄‍♂️, korzystając
z pięknej, słonecznej pogody. Całą grupą spotykamy się dopiero po godzinie 22
i w weekendy.

Opiekun grupy: M. Pabjańska.

W sobotę uczestniczyliśmy w wycieczce do San Marino, zorganizowanej przez firmę partnerską Sistema Tutismo. San Marino to stolica jednego z najmniejszych państw Europy. Jako niepodległe państwo na mapie świata istnieje od 3 września 301 roku. Pojechaliśmy tam autokarem z naszymi opiekunami. Pani przewodnik przybliżyła nam historię republiki i opowiedziała o najważniejszych zabytkach. San Marino należy do jednych z najbogatszych państw na świecie, ze znaczną nadwyżką w budżecie oraz brakiem zadłużenia. Widzieliśmy strzelnicę kuszników, bazylikę świętego Maryna, ratusz i siedzibę rządu republiki. Przeszliśmy także „przesmykiem czarownic”, z którego podziwialiśmy przepiękne widoki.
Mieliśmy także czas na pyszną włoską kawę, zdjęcia i zakupy.

Ostatnia niedziela pobytu na stażu we Włoszech upłynęła nam na spacerach po mieście, plaży i kąpieli w Adriatyku. Tym razem wybraliśmy się do dzielnicy San Guliano, dzielnicy marynarzy i żeglarzy, gdzie urodził się i dorastał słynny reżyser filmowy Federico Fellini, uznawany za jednego z najbardziej wpływowych i najważniejszych reżyserów w historii kina. Podczas spaceru podziwialiśmy piękne małe kolorowe domki z bajecznymi freskami nawiązującymi do filmów Felliniego.

Trzy tygodnie pobytu we Włoszech upłynęły nam bardzo szybko, pożegnania ze współpracownikami i opiekunami w zakładach praktyk były smutne. Młodzież jest bardzo zadowolona z wyjazdu na praktykę. Wszyscy nabyli doświadczenie zgodnie z kierunkiem kształcenia, który wybrali w naszej szkole, poznali nowe metody pracy, udoskonalili znajomość języka angielskiego i włoskiego, zdobyli doświadczenie w samodzielnym życiu i poznali inną kulturę. Bardzo zadowoleni byli również pracodawcy, chwalili uczniów za kulturę, wiedzę i umiejętności. Byli zaskoczeni samodzielnością naszej młodzieży w wykonywaniu powierzonych zadań.

W podziękowaniu za wzorową pracę wystawili młodzieży certyfikaty potwierdzające odbyty staż. Odbytą praktykę dokumentują również certyfikaty, które otrzymali praktykanci od instytucji pośredniczącej Sistema Turismo oraz dokumenty Europass Mobilność.

Opiekun grupy: Małgorzata Pabjańska.